WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


zaterdag 20 november 2010

Herfst Wandeling Vierhouten

De routebeschrijving van de hier beschreven wandeling is niet meer aanwezig op internet.

Het is alsof ik in een sprookjeswereld terecht ben gekomen.
Van verbazing ga ik langzamer rijden.
Voor mij zie ik een bos met majestueuze bomen die bladeren dragen met de meest mooie kleuren.
Alsof je je in een prachtige 3D natuurfilm begeeft.

Ik rijd op de weg van Emst naar Vierhouten. Op weg naar het startpunt van een 16 km lange wandeling.
Het is een prachtige herfst dit jaar en nu het blad nog aan de bomen zit willen we de kans grijpen om nog te genieten van deze kleurenpracht.

Als we op pad gaan regent het nog steeds een beetje. Dat maakt niet uit want daardoor is het in het bos des te mysterieuzer.
We zien overal de (verse) sporen van de zwijnen. Bij de huizen tuintjes met schrikdraad. Om zo te proberen de zwijnen uit de tuin te houden.





Na eerst een stuk door het bos te zijn gelopen, komen we bij de Elspeetsche Heide. Tot 1995 was dit in gebruik als militair terrein. Als je dit gebied in Google maps bekijkt is nog duidelijk te zien hoe de
tank-paden liepen. Maar de natuur gaat nu zijn weg en legt weer beslag op het gebied.



De paden waar we ondertussen op lopen moeten we delen met ruiters en mountainbikers. Dat loopt wat moeilijk vanwege het rulle zand. Mijn knie gaat protesteren. Gelukkig is de omgeving meer dan prachtig. Zodat daar de aandacht op gevestigd kan worden.



De paadjes worden smaller. "Eenmanspaadjes", zo noemt de maakster van de route ze.
Het miezeren houdt nu ook op en een waterig zonnetje breekt door.


De Liesberg wordt beklommen.



Ook het terrein waar de voormalige Generaal Winkelman Kazerne heeft gestaan maakt onderdeel uit van deze wandelroute. Door inkrimping van Defensie viel het doek voor de Kazerne. De gebouwen zijn gesloopt en het terrein is gesaneerd. De natuur kan er weer z'n gang gaan.
Het enige bouwwerk dat is blijven staan is een kelder. Hier maken de vleermuizen nu gebruik van.



We komen op een punt van de route waar het wat zoeken kost. "Sla meteen na de omgezaagde bomen linksaf" lezen we. Er blijken ondertussen wat liggende bomen bijgekomen te zijn. Daarnaast camoufleren de vele herfstbladeren ook nog eens loopsporen.
Hhmmm wat nu.
T'is even struinen maar dan lukt het ons toch het bedoelde pad te vinden.



De Ossenkolk, herfstblad, schuurtjes en zelfs een weg met auto's zijn momenten waarop het fototoestel weer tevoorschijn gehaald wordt.





Och ja, en zo'n paard. Die kun je toch niet zomaar voorbij lopen?

Eénmaal terug in Vierhouten concluderen we dat we een prachtige route hebben gelopen. Ondanks veel bos toch erg afwisselend. De routemaakster heeft prachtig mooie paadjes weten te vinden. Daarnaast heeft ze e.e.a. ook nog eens erg goed beschreven. Waarvoor onze complimenten.


De lengte van de wandeling is 16 of 22 km.
Start is bij Hotel restaurant De Foreesten Gortelseweg 8 in Vierhouten.

Let op: De routebeschrijving van deze wandeling is niet meer aanwezig op internet.

November 2010




donderdag 18 november 2010

Herfstblad

Vorige week trof ik toch nog mooi gekleurde bladeren aan.
Het zonnetje scheen er op.
En kijk:

maandag 15 november 2010

Maandag Wasdag

Mandag Wasdag 81: Fagernes Noorwegen
Kleedjes - wasdag in Fagernes (omgeving Hemsedal).
Op de achtergrond is nog vaag de waterval te zien.


Ook de andere 80 wasjes zien? Klik dan * hier *

zondag 14 november 2010

woensdag 10 november 2010

Sprookjeswereld

Vorige week heb ik gewandeld op de "Nijverdalse Berg".
Of Sallandse heuvelrug zoals je tegenwoordig moet zeggen.
Toen ik nog in Nijverdal woonde, de jeugdjaren, zei je gewoon "op 'n Nijverdalsen barg" en als je dan maar lang genoeg doorliep kwam je vanzelf op 'n Holterbarg.
Nu heet het de Sallandse Heuvelrug en is het een Nationaal Landschap. En schijnbaar helemaal Sallands!!
Maar goed, even terug naar de wandeling. Ik had nu eens geen spiegelreflex bij me maar mijn compact camera. Even geen gezeul met zo'n zwaar toestel.
En natuurlijk weer de nodige foto's gemaakt. Dit ontlokte bij mijn mede-loper af en toe een zucht. Wéér even stoppen voor een foto.
Maar kijk eens naar de foto's hieronder, zulke sprookjesbeelden vragen toch om vastgelegd te worden?






En wie zei er dat je met een compact camera geen mooie foto's kunt maken??
Verslag met verdere informatie over de gelopen wandeling op de Sallandse heuvelrug volgt zsm.

Het regent

Het regent...geen weer om te wandelen.
Maar foto's maken kan altijd.
Toch?

dinsdag 9 november 2010

Alte Brennerei in Federow

In het plaatsje Federow in NoordDuitsland staat een vervallen oude stokerij.
Ik kom nu al een aantal jaren in deze plaats maar de toren staat elk jaar schever.



We hebben geprobeerd 'm weer een beetje rechter te krijgen:



Niet gelukt :-D

maandag 8 november 2010

Maandag Wasdag

Maandag wasdag 80: Uniform-Jasje Wasje
Wasdag in Gross Gievitz Duitsland


Ook de andere 79 wasjes zien? Klik dan * hier *

vrijdag 5 november 2010

Müritz, vervolg

Een vervolg op mijn bericht van 18 oktober j.l. over o.a. de Kraanvogels in de Muritz.
Voordat de Kraanvogels 's ochtends weer op trek gaan willen ze nog wel eens in de akkers zitten waar net het mais van af is. Ze doen zich tegoed aan de resten van de maiskolven die er nog te vinden zijn.
Wij gingen even een eindje rijden met de auto en kwamen al vrij snel de eerste groepen kraanvogels tegen. Echt heel dicht bij zaten ze niet. Even verderop treffen we ganzen aan.



In het Nationalpark Müritz tref je vele meren en meertjes aan. Ideale plekken voor trekvogels.
Maar ook voor fotografen!








Uitgestrekte gebieden met akkers en velden afgewisseld met bossen met verscholen graslandjes.






Een ideaal gebied om te fietsen.



Boerenhoeves en mestkarren zoals je ze ooit eens zag in Nederland.



Verstilde steigers.



En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met de foto's. Maar misschien moet je er zelf maar eens naar toe gaan.
Ik vind het een streek die zeer de moeite waard is om te bezoeken.
En dan met name in het voor- en najaar. De tijd van de Kraanvogels!

De andere berichtjes over De Müritz kun je bekijken door in de zijkolom onder categorieën op de link Müritz te klikken.

Fotowandelingen en Wandelingen

 

Wandelingen
Eén keer in de maand organiseer ik in het weekend een wandeling van zo’n 17 km. Doorgaans wordt er in de omgeving van Twente of de Achterhoek gewandeld in een gemoedelijk tempo. Omdat er niet altijd een horecaplek is onderweg wordt er vaak geluncht in “het veld”. U bent van harte welkom met een wandeling mee te gaan. 

Fotowandelingen
De fotowandelingen van ongeveer 5 km voeren u langs inspirerende en fotogenieke plekjes. Tijdens het wandelen is er volop gelegenheid om te fotograferen. Waar nodig en voor zover mijn kennis reikt, sta ik u terzijde met raad en daad. Graag deel ik mijn eigen werkwijze met het fotograferen met zowel een compact camera als spiegelreflex met u. Deelnemers zijn doorgaans mensen met oog voor de omgeving die graag fotograferen of bezig zijn zich daarin te verdiepen. Het maakt niet uit of er gefotografeerd wordt met een compact camera , spiegelreflex of misschien wel een mobieltje, iedereen kan meedoen. Mijn ervaring is dat met de meest simpele toestellen vaak bijzonder verrassende en mooie foto’s gemaakt worden. Een fotowandeling is géén cursus of workshop.


maandag 1 november 2010

Maandag Wasdag (in de Telegraaf)

Zo, dat heb ik geweten; de vermelding van mijn Weblog in de Telegraaf van afgelopen zaterdag.
Ik had Emile Bode, die elke zaterdag een rubriek in deze krant heeft, gemaild naar aanleiding van zijn opmerking dat je in Nederland vrijwel geen pikante lingerie aan de waslijn ziet hangen. Ik kon dit bevestigen. In al die jaren dat ik nu al waslijntjes fotografeer ben ik ze vrijwel niet tegengekomen. Daarentegen wel struis ondergoed dat dan meestal ergens aan een waslijn in het buitengebied bij boerderijtjes hangt. Een (door mij gemaakte) foto van een dergelijke tafereel is afgelopen zaterdag in de rubriek van Emile Bode geplaatst. Met daarbij een vermelding + link naar mijn Weblog. Het heeft geleid tot een bezoekersrecord voor mijn Weblog.
Ondertussen ga ik rustig verder met mijn wasdagjes :-)
Wasdag 79: Busstation Tavira (Portugal)




Wilt u ook de andere 78 wasdagjes op dit Weblog zien? Klik dan * hier *