WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


maandag 17 juni 2013

Bosorchis of Gevlekte orchis

Zelf had ik er al de naam Gevlekte Orchis aan gegeven.
Maar voor de zekerheid toch nog eens gekeken op het internet, en ik las:

" De gevlekte orchis (Dactylorhiza maculata subsp. maculata ) is een vaste plant die behoort tot de orchideeënfamilie (Orchidaceae).
De plant staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als vrij zeldzaam en sterk afgenomen. De plant is wettelijk beschermd. De gevlekte orchis komt van nature voor in Eurazië.
De gevlekte orchis lijkt veel op de bosorchis (Dactylorhiza maculata subsp. fuchsii).
Bij de bosorchis is de onderste bloemslip diep drielobbig en de middelste lob even breed als de zijlobben.
Ook is het onderste stengelblad boven het midden het breedst en is de top niet spits maar stomp."


De Gevlekte- lijkt dus op de Bos- orchis.
Het verschil zit 'm hoofdzakelijk in de bloemslip.
Ik heb dus met volle aandacht deze bloemslip zitten bestuderen. Je moet wat op een warme zomeravond.
Uiteindelijk gaf de aanduiding "....de middelste lob even breed als de zijlobben." de doorslag.

De orchidee die ik op de foto heb gezet is een Gevlekte Orchis. Want de middelste lob is heel duidelijk kleiner als de zijlobben.

Maar het blijft lastig. Dus als iemand het echt weet....

Ter informatie: de orchideetjes staan in het Springendal in Ootmarusm in de nabijheid van De Bronnen.









1 opmerking:

Els zei

Ik zou het echt niet weten hoor. Ik vind hem wel heel mooi