WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


donderdag 20 september 2012

Meriansborstel en Wilgenhoutrups

Waarom zouden rupsen het asfalt opgaan?
Is het asfalt lekker warm? Is het aan de overkant groener? Kiezen ze een oostelijke of misschien wel westelijke richting? Is het iets dat rupsen van nachtvlinders alleen doen?
Feit is dat ik ze nog wel eens zie op asfaltweggetjes. Als het enigszins kan zet ik ze dan weer terug in de berm waarbij dan de keuze gemaakt moet worden uit de vertrekkende berm of toch die aan de overkant.
Zo kwam ik al wandelend al eens de overstekende Wilgenhoutrups tegen:



En vorige week stak de Meriansborstel over:





Beiden zijn weer veilig in de berm teruggezet.
En naar ik hoop zijn het mooie vlinders geworden.

-------------------------

De wilgenhoutvlinder (Cossus cossus) is een nachtvlinder uit de familie Cossidae, de houtboorders.
De vlinder is algemeen in heel Nederland en België. De wilgenhoutvlinder geeft de voorkeur aan een vochtige omgeving met oude bomen zoals de wilg, populier of iep.
De rupsen zien er uit als rode worstjes van zeker 9 centimeter lang en nauwelijks behaard. Ze kunnen twee tot viermaal overwinteren in boomschors of spinthout voordat ze zich verpoppen.

De forse wilgenhoutrupsen zijn houtboorders, die meerdere jaren in het hout van loofbomen leven.
De vliegtijd is van april tot en met augustus.


De meriansborstel (Calliteara pudibunda) is een nachtvlinder uit de familie van de spinneruilen (Erebidae), onderfamilie donsvlinders (Lymantriinae).
De vlinder komt voor in Europa en Klein-Azië. De spanwijdte bedraagt tussen de 40 en 60 millimeter.
De rups gebruikt een groot aantal struiken en bomen als waardplant. Voorbeelden zijn eik, wilg, berk, Prunus en meidoorn.
 De rups komt voor in twee kleurvariaties: bruin en geel. De harige en kleurrijke rups is een bijzondere verschijning met zijn vier borstels en pluim op zijn rug.
De vliegtijd is van april tot eind juni. Er vliegt slechts een generatie per jaar die slechts kort leeft. De vlinder is vernoemd naar de bekende
vlinder- en insectenschilderes Maria Sibylla Merian.

(infotekst overgenomen van Wikepedia)








2 opmerkingen:

Willy zei

Misschien krijg je ze nog als vlinder voor de camera.
Groetjes,

Klaske zei

ik zie ze ook altijd op weggetjes. Maar misschien zie ik ze dan ook wel, omdat ze meer opvallen dan in het groen