WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


zondag 27 april 2014

Wandelgids Twaalf Twentse Tochten

Op 3 april j.l.is de wandelgids "Twaalf Twentse Tochten" met wandelingen in Twente op de markt gekomen.
De wandelgids (ISBN: 978-90-78641-33-9) is te koop bij boekhandels en VVV's/TouristInfoburo's  maar ook te bestellen bij Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig en bij Bol.com .




De afgelopen jaren ben ik veelvuldig op pad geweest voor het maken van het wandelboek.
In eerste instantie was het plan routes in de Hof van Twente te maken dit is later bijgesteld naar een wandelgids voor heel Twente.
Tijdens verkennende wandeltochten ben ik in contact gekomen met veel mensen. Veelal bewoners van de streek maar ook met andere wandelaars en/of fietsers.
Vaak kreeg ik adviezen over te lopen routes en ook kwam het voor dat ik uitgenodigd werd een kop koffie mee te drinken. Met andere mensen kwam ik weer in contact omdat ik op zoek was naar informatie over wandelpaden of over bepaalde gebieden. Zonder uitzondering prettige contacten.
Vrienden en kennissen hebben veelvuldig gehoord over mijn wandelbelevenissen en –plannen.
Ondertussen is de wandelgids “Twaalf Twentse Tochten” verschenen en heeft 3 april jl de feestelijke presentatie plaatsgevonden bij het Landgoedhotel De Wilmersberg in De Lutte middels het overhandigen van het eerste exemplaar aan dhr Michael Sijbom, burgemeester van de gemeente Losser. Hij heeft ook het voorwoord geschreven.
Amper enkele uren na de presentatie - op een tijdstip dat de mannen van de uitgeverij en ik nog een nazit in De Lutte hadden - had diezelfde burgemeester al een twitterbericht over de prachtige middag de wereld ingestuurd.

"Trots op prachtige wandelgids 12 Twentse tochten. Vanmiddag aan schrijfster @TruusWijnen aangeboden op @WilmersbergNL" en plaatste er tevens een mooie foto bij die gemaakt is op het terras van Landgoedhotel De Wilmersberg.




En niet alleen hij is trots maar ook ik ben trots op de prachtige wandelgids.
Het is het resultaat van gedegen “veldwerk” op zoek naar de mooiste paden en weggetjes in Twente. Het liefst dan ook nog met voldoende fotogenieke plekken.
Het vinden van deze prachtige wandelplekken is gelukt. En eigenlijk was dat niet zo moeilijk want Twente is zo mooi dat er ruim voldoende mogelijkheden zijn om routes te maken. Veelal is het probleem om er een goede aaneensluitende rondwandeling van te maken met mooie paden en weggetjes. Waren er drukke wegen dan bleef ik net zo lang zoeken naar andere mogelijkheden. Vaak lukte dat wel. En was dat niet het geval dan was het jammer maar helaas en viel die wandelplek af. Uiteindelijk heb ik 20 routes kunnen fabriceren die m.i. “wandelgids-waardig” zijn. Er zijn teksten bijgemaakt en natuurlijk veel foto’s. 12 van deze wandelingen zijn terecht gekomen in de wandelgids “Twaalf Twentse Tochten” waarvan 12 april de presentatie was. Deze vond plaats bij Landgoedhotel De Wilmersberg dat gelegen is in het glooiende landschap bij De Lutte.
Dat de presentatie in De Lutte / Gemeente Losser plaatsvond was niet vreemd; de afgelopen periode is er een bijzondere band ontstaan tussen mij en meerdere personen, groepen en bedrijven in de plaats. Ook speelde mee het aanstekelijke (twitter-)enthousiasme van Burgemeester Michael Sijbom die zelfs meerdere keren mee op pad ging om te zoeken naar begaanbare paden in zijn gemeente. Duidelijk werd dat er wel een gids alleen met routes in de gemeente Losser gemaakt had kunnen worden want er zijn mogelijkheden genoeg. Maar Twente is niet alleen Losser en zo zijn er 2 routes (Wilmersberg en Duivelshof) in deze gemeente in de wandelgids gekomen (jammer genoeg moest de wandelroute bij Hof Aarnink die een stukje grens met Duitsland overgaat, afvallen). De 10 andere routes zijn bij: Nijverdal, Ootmarsum, Denekamp, Haarmuhle-Enschede, Hof Espelo, Twekkelo-Hengelo, Haaksbergen, Delden-Bentelo, Markelo, Goor-Weldam. Ruim voldoende keus lijkt me.

De middag met de feestelijke presentatie van de wandelgids was een geweldig mooie happening. In een prettige en ongedwongen sfeer vond één en ander plaats. Meerdere reacties heb ik gekregen over de prettige en ontspannen middag.
Bijvoorbeeld de reactie van een kennis die aangaf dat hij het een "verdomd gezellige middag” had gevonden. Hij prees de Twentenaren en was ook onder de indruk van de mooie omgeving. “ik ga er zeker nog eens naar toe”.
De organisatie van deze middag was in handen van Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig, de gemeente Losser, Tourist Info De Lutte, Losser Beuningen ism landgoedhotel De Wilmersberg die ik dan ook nog eens van harte wil danken voor de bijzondere middag.
Het was ook bijzonder dat ik nu eens geen fototoestel bij me had. Ik heb dus geen foto’s gemaakt maar heb gelukkig ondertussen welk wat beelden opgestuurd gekregen en heb ook diverse foto’s in twitterberichtjes zien voorbijkomen. Zoals die van burgemeester Sijbom.
Hieronder diverse foto’s zien die ik opgestuurd kreeg.
Eerste kennismaking met de gedrukte versie van de wandelgids.



Lourens Vellinga (l), Maarten Metz en Bart vd Mark (hier op de rug gezien) zijn de "jongens" van de Uitgeverij.


Met de genodigden wordt een wandeling van zo'n uur gemaakt.

 

Burgemeester Sijbom krijgt het eerste exemplaar van de wandelgids.
 





Ik ontvang een prachtige "Goastok".












 







Meer foto's zijn te bekijken op deze facebookpagina van Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig.
Ook Klaske de Jong deed op haar weblog verslag van de presentatie.
In de pers verschenen oa deze artikelen.



Bijzonder is het bijschrift bij de foto in dit artikel :-)


1 opmerking:

Martine zei

Lang niet op je blog geweest, en nu zie ik dat je in tussentijd een wandelboek hebt gemaakt! Proficiat zeg!

Bij mij staat fotografie op een laag pitje. Misschien komt het er ooit wel weer van op me erop te gaan toeleggen...