WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


zondag 9 oktober 2011

Alpabzug Tschiertschen Praden Zwitserland (2)

Een paar weken geleden werden de eerste koeien alweer van de Alpenweiden naar lager geleden gebieden gebracht.
De zogenaamde "Alpabzug". Vaak wordt er een heel festijn van gemaakt.
De groep die ik op een maandagmiddag in het dorpje Tschiertschen fotografeerde was een kleine groep. Twee trotse boeren voorop. Een tiental prachtig versierde koeien met grote bellen en 2 jonge helpers. Helemaal achteraan kwam nog een derde boer met hond om alles in de gaten te houden.
De drie boeren hadden dezelfde lichtblauwe overhemden aan, de jonge helpers "hippe"tshirts.
Dwars door het karakteristiek Zwitserse dorpje Tschiertschen, dat op 1300 meter hoogte ligt,  loopt 1 hoofdweg. Op veel plekken zo breed dat er net een auto kan rijden.
Over deze weg moesten de koeien naar beneden.
Daarvoor hadden ze al kilometers afgelegd vanaf het 600 meter hoger gelegen Furgglis. De eindbestemming was het dorpje Praden dat op 1100 meter ligt.
De foto's hieronder laat het passeren vd koeien in chronologische volgorde zien.











2 opmerkingen:

Hendrika zei

Een mooie traditie en prachtige bloemstukken op de kop.

Ina zei

Ja mooi, jammer dat wij niet zo'n traditie hebben.
'Lijkt me wel wat.
Als zometeen onze koeien ook dag en nacht op stal gaan voor de winter.
Al die mooie bloemstukken op de kop van de koeien maken...

Al weet ik niet of onze koeien net zo mak zijn...

hart. groeten