WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


zondag 23 juli 2017

Fietsroute Buurserzand Haaksbergerveen

De Bommelas

Fietsen door het Buurserzand, Haaksbergerveen
 en langs de groene grens
Start bij de Haarmuhle

Start: Restaurant de Haarmühle
Adres: Besslinghook 57, 4863 Ahaus Duitsland
Alternatief: het is ook goed mogelijk de route te starten bij de kerk in Buurse of bij het infocentrum van Natuurmonumenten De Wakel. Zie voor gegevens de routebeschrijving.
Afstand: 30 km 
Route-informatie: route gaat via knooppunten. 
Kaart: zie aan het eind van dit bericht. 
Routebeschrijving: met nummers knooppunten, kan * hier * geprint of gedownload worden.
Gps: kan * hier * gedownload worden. Op de mobiel of tablet kan dit bestand gedownload worden door de site te openen in je browser, bv Safari of Firefox.


Een prachtige fietsroute in het grensgebied van Twente met Duitsland, nabij de plaatsen Buurse (Nederland) en Alstätte (Duitsland).
De route gaat langs knooppunten en doorkruist niet alleen de bosrijke omgeving in dit deel van Twente maar gaat ook over de natuurgebieden het Buurserzand en het Haaksbergerveen. Via het fietspad op de groene grens in het bosgebied tussen Buurse en Lünten kom je weer in de omgeving van het startpunt van deze fietstocht. 

Een beeldverslag met foto's van plekken langs de route:

Buitenterras De Haarmühle
Bootjes bij De Haarmühle
Gevelsteen in de watermolen bij De Haarmühle 
Watermolen De Haarmühle
Je kunt een kijkje nemen in de watermolen
Bij knooppunt (knotenpunkt) 78. In de omgeving vd Haarmuhle.
De route gaat ook door Buurse. 

Buursermeertje
Natuurgebied Haaksbergerveen
Op veel plekken zijn vennetjes 
Aan de Peddedijk

En als je goed op let zie je diverse mooie vogeltjes om je heen...
en kun je prachtige vlinders spotten.
Mooi zijn de akkers met bloemrijke randen.

Op zo'n warme fietsdag is het fijn dat er paden met schaduw zijn.

Klik op de kaart voor een grotere afbeelding




Watermolen De Haarmühle
De Haarmühle is een watermolen in het buitengebied van het Duitse plaatsje Alstätte en ligt aan het riviertje de Alstätter Aa (die aan de Nederlandse zijde van de grens Buurserbeek wordt genoemd) .
De huidige molen dateert van 1619 en is een beschermd monument. De molen functioneert weer sinds de restauratie in 1988. Het is een zogenoemde onderslagmolen, waarbij het water onder het rad doorstroomt. Al voor 1619 stond op deze plek ook al een molen.
Nabij de Haarmühle bevindt zich de galgenbult. Op deze plaats, toen gelegen aan de doorgaande weg van Münster naar Deventer, werden misdadigers als afschrikwekkend voorbeeld opgehangen en tentoongesteld.
De galg zou gebruikt zijn in de Dertigjarige Oorlog en tijdens de daarop volgende regeerperiode van Bernhard von Galen, ook bekend als Bommen Berend.






2 opmerkingen:

Willy zei

Een mooie route, gaan we zeker een keer fietsen. De Haarmühle is een goed begin- en eindpunt. Groetjes,

Gerrit-Jan Het wandelkanaal op youtube zei

Na de eerste fietstocht rondom Lonneker aan de hand van Truus haar beschrijving dacht ik kom ik doe de volgende route. IPV bij de Haarmühle begin ik bij de Wakel. Heb er dan al 12 kilometer opzitten vanaf huis. Dit is ook weer een verrassende route waar ik voor mij vele onbekende paadjes tegenkom terwijl we in vele van de doorkruiste gebieden al hebben gewandeld. Het allerleukste was dat ik ergens een schaapskudde tegen kwam die lekker aan het grazen waren. Oorverdovende stilte. Ik tegen de herder: wat een stilte, herder tegen mij: als je je mond vol hebt praat jij toch ook niet. Klopt. (meestal) Door naar de Haarmühle waar het op deze maandag al gezellig druk is. Mooie fietspaden, geen mul zand, lekker stille wegen. Een topper die bij mij in totaal op 54 kilometer kwam maar ja das incluis de aan en afvoerroute van 12 km enkele reis. Ergens kwam ik nog een oud buurvrouw tegen (dertig jaar geleden woonden we naast haar) gezellig even bijgepraat.