WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, ondertussen ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt. Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


maandag 20 juni 2016

Bed and Breakfast in Groningen


Bed and Breakfast in Groningen
een prettig verblijf in het niets dat boven Groningen ligt

Het stond al tijden op m'n lijstje: een paar dagen op pad in Noord Groningen. Op 'fiets-pad'  dan wel te verstaan. Toen dan ook begin juni de voorspellingen voor het weer zon en een lekkere temperatuur beloofden was er genoeg reden om nu echt maar eens die kant op te gaan. 
Via de site van het collectief dat zich 'Hotel De Marne' noemt had ik mij al eens verdiept in de mogelijkheden wat betreft het verblijf in het gebied. M'n oog was toen gevallen op Bed and Breakfast d' Olle Pastorie in de plaats Vierhuizen, een dorp in de gemeente De Marne. 

Bed and Breakfast d' Olle Pastorie 

Doorgaans verblijf ik in een hotel maar nu was het tijd om ook eens deze verblijfsmogelijkheid te bekijken waarbij ik het dan belangrijk vind of er ook een 1-persoonskamer beschikbaar is die niet al te duur is maar bovenal niet weggestopt is op de meest ongunstige plek van het verblijf.
Hoevaak heb ik nu al niet meegemaakt dat de 1-persoonskamers de minst mooie kamers zijn en dan ook nog eens op een niet fraaie plek in het gebouw zijn. Aan de achterzijde met zicht op de parkeerplaats of net naast de lift. Of zoals ik vorig jaar meemaakte, in een klam en vochtig deel van het hotel, naast de nooduitgang naar de achterplaats bij de afvalcontainers. Ondertussen betaalde ik er dan wel een toeslag voor.
Een groot deel van de hotels begrijpt nog steeds niet dat er steeds meer mensen zijn die alleen op pad gaan of willen deelnemen aan een reis mét gebruik van een 1-persoonskamer. 

Ondertussen ontdek ik bij diverse B&B's wel steeds meer mogelijkheden om wél goed en voor een schappelijke prijs te verblijven op een eenpersoonskamer en/of waar je een tweepersoonskamer hebt voor singel-use.
Een van die plekken is d' Olle Pastorie in Vierhuizen in het noorden van Groningen alwaar het zelfs mogelijk is meerdere kamers te boeken voor singel-use. 
Vierhuizen ligt dicht bij het Lauwersmeergebied en de Waddenzee en is derhalve een prima plek voor natuurliefhebbers. De vele mooie oude kerkjes en galeries en de nabijheid van de Stad Groningen maken dat ook cultuurliefhebbers de weg naar dit deel van het land weten te vinden. 
Zelf ging ik nu eens niet wandelen maar had m'n oude vertrouwde fiets (geen e-bike) meegenomen om er al fietsend de omgeving te verkennen. Twee van de routes die ik er - met een fietsgenoot - heb gefietst zijn hier terug te vinden:

Fietsroutes

Verder hebben we ook nog gefietst op Schiermonnikoog. Het vertrekpunt van de veerboot naar dit eiland ligt dicht bij Vierhuizen zodat een verblijf hier goed te combineren valt met een dagje naar dit eiland.

Noord Groningen
Het verblijf in Noord Groningen - ik was er begin juni - is me erg goed bevallen. Nu trof ik het dan ook wel heel erg met het prachtige weer en ook was er niet al te veel wind. Dat maakte dat het er (ook zonder e-bike) meer dan lekker fietsen was. Daarnaast was de natuur nu op z'n mooist. Frisgroene weilanden en prachtig begroeide gebieden met vele vogels én ook vele orchideeen in het Lauwersmeergebied. Heel verrassend was het fietstraject door de Marnerwaard dat ten oosten van Lauwersoog ligt. Zeer aangenaam is het feit dat een dagje Schiermonnikoog goed te doen is vanaf Vierhuizen. En bijzonder mooi waren de kerkjes waarmee ik op de fietstocht in de omgeving van Garnwerd kennismaakte.
Aangezien ik erg gecharmeerd ben van het lijnenspel en leegte van de landschappen zal ook een verblijf in de winterperiode me aanspreken. Maar dan zal het wandelen worden waarbij ik dan ook meer aan het fotograferen toe kom. (Al fietsend is het wat lastiger te fotograferen en steeds de fiets afstappen is ook niet altijd even prettig).

De hoofdstraat (en vrijwel enige straat) in Vierhuizen 
Bed & Breakfast
Als je voor B&B d' Olle Pastorie kiest dan kies je voor een verblijf in het rustig dorpje Vierhuizen gelegen in de weidse omgeving van Noord Groningen.
d' Olle Pastorie heeft 4 meerpersoons kamers met eigen sanitair die ook te boeken zijn voor single-use. 
Op de begane grond bevinden zich de eetkamer en de gezellige huis- en leeskamer. Er zijn mogelijkheden tot het maken van koffie en thee en ook heeft men de beschikking over diverse drankjes die veelal bij de kamerprijs inzitten. Er is veel info-materiaal te vinden over de omgeving en ook is er veel leesmateriaal in de vorm van kranten, tijdschriften en boeken.

Service: de eigenaar/medewerkers zijn erg vriendelijk en behulpzaam.
Kamers: bevinden zich op de 1e verdieping. Rustige en zeer nette kamers. 's Ochtends wordt je gewekt door de heerlijke geur van gebakken broodjes. De bedden zijn goed, de (nieuwe) badkamer met toilet en douche is prima en goed schoon.
Prijs: voor 1 persoon per nacht E 59,50  (Juni '16, bij verblijf van meerdere nachten krijgt men korting).
Ontbijt: het ontbijt is gevarieerd en goed verzorgd.
Lunchpakket: naar wens kan men een lunchpakket maken.
Koffie en thee: je kunt op elk moment van de dag koffie en thee pakken
Dineren: in de nabijheid - waaronder in Zoutkamp - zijn daartoe meerdere mogelijkheden.
Parkeren: er zijn voldoende parkeerplekken bij de B&B.
Ligging: gelegen aan een zeer rustige weg waar af en toe een auto voorbijgaat.
Bijzonderheden: de B&B beschikt ook over een sauna die ook - na reservering - voor de gasten toegankelijk is.
Zie verder de uitgebreide informatie - ook over arrangementen - op de site van d' Olle Pastorie.

Conclusie: Zowel de omgeving als d' Olle Pastorie zijn me goed bevallen. Het is zeker een plek waar ik terug zal komen.

Voor Bed and Breakfast d' Olle Pastorie is een groot gazon met prachtige bomen
Trappengang met glas in lood ramen
Ontbijt 

1 vd kamers in het B&B (foto vd site v d 'Olle Pastorie)
1 vd kamers in het B&B (foto vd site v d 'Olle Pastorie)

Kerk van Vierhuizen tevens startpunt van een lokaal wandelommetje
Het is zeker de moeite waard om 's avonds nog even een ommetje te lopen
Avondwandeling omgeving Vierhuizen Westpolder
Tip voor theemutsen :-)
De buurvrouw tegenover de B&B maakt van oude dekens theemutsen. Ze vult ze met schapenwol (van eigen schapen). Aan de straat staat een kraampje waar ze e.e.a. verkoopt. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten want ik heb voor de theemuts 15 Euro betaald.








Geen opmerkingen: