WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, de laatste tijd ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Afwisselend de spiegelreflex- dan weer de compactcamera. De meeste foto's die hier geplaatst zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt.
Ik organiseer regelmatig (foto-)wandelingen. Doorgaans in het oosten van het land. Heeft u ook zin om een keer mee te gaan dan bent u van harte welkom! Wandeldata alsmede nadere informatie over de diverse wandelingen zijn *hier* te vinden.
Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog. Op dit Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken' zijn tientallen routes te vinden en regelmatig worden hier nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


zondag 13 oktober 2013

Wandelen bij Diever


Dwalen door Diever.

“De Essenwandeling is in deze tijd van het jaar misschien niet zo’n succes”, zegt de mevrouw achter de balie. “De maïs staat nog volop op de akkers en dan is het uitzicht, op z’n zachtst gezegd, wat minder.”

In het informatiecentrum in Diever oriënteer ik me op de beschikbare wandelroutes. Reisgenoten tijdens een wandelvakantie in Zwitserland verzekerden me dat het er heerlijk wandelen is. Een afspraak is zo gemaakt en daar sta ik dan met mijn wandelschoenen aan en m’n rugzak op in het Drentse esdorp Diever.

Diever ligt in het zuidwesten van Drenthe en het grenst aan het nationaal park Drents-Friese Wold, één van de grootste natuurgebieden van Nederland. De ruim 6000 hectare bos, heide, stuifzand en beekdalgraslanden werd in 2000 aangewezen als Nationaal Park.

Het moet dus mooi wandelen en fietsen zijn in deze omgeving. Diever is een gezellig dorp met een mooie brink; op meerdere plaatsen staan rustieke oude huizen. Het dorp is onverbrekelijk verbonden met Shakespeare. Al meer dan 60 jaar namelijk speelt de plaatselijke toneelvereniging stukken van Shakespeare in het bosrijke openluchttheater. Leuke winkeltjes en gezellige horecagelegenheden met uitnodigende terrasjes maken het plaatje compleet: het is goed toeven in Diever.


Klik op de foto's voor grotere afbeeldingen.
 
Toeristisch Informatiecentrum Diever


De bewegwijzerde routes beginnen voor het Informatiecentrum
Ik heb het advies van de mevrouw achter de balie ter harte genomen en besloten de wandelroute Berkenheuvel –Wapserveld te gaan verkennen. Deze acht kilometer lange route – aangegeven met gele pijltjes – gaat door het natuurgebied Berkenheuvel, tussen Diever en Wapse. Het gebied is eigendom van Natuurmonumenten. De prachtige dennenbossen met kraai- en dopheide behoren tot de mooiste van ons land. Vooral in dennenbossen met dopheide kunnen bijzondere paddenstoelen voorkomen. Geen wonder dat paddenstoelenkenners – mycologen – het gebied weten te vinden.

De wandelaar passeert  diverse interessante plekken en een ontmoeting met een of meer reeën is niet uitgesloten.

En als dan ook de wandelgenoten aangekomen zijn, gaan we op pad. Lees verder...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...