WELKOM OP WEBLOG 'WANDEL KIJK EN KIEK'
Het weblog met aandacht voor fotograferen, wandelen én fietsen

Op het weblog 'Wandel Kijk en Kiek' wil ik - Truus Wijnen - mijn passie voor wandelen, fietsen en fotografie graag met u delen.
Twente, het grensgebied met Duitsland maar ook de Achterhoek zijn de streken waar ik veel op pad ben. Was het in eerste instantie met name wandelend, de laatste tijd ben ik ook regelmatig fietsend de omgeving aan het verkennen. Altijd gaat een fototoestel mee. Vrijwel alle foto's die op dit weblog staan zijn dan ook tijdens één van die tochten gemaakt.
Ik organiseer regelmatig wandelingen. Doorgaans in het oosten van het land. Heeft u ook zin om een keer mee te gaan dan bent u van harte welkom! Wandeldata alsmede nadere informatie over de wandelingen zijn *hier* te vinden.
Dit Weblog Wandel Kijk en Kiek bestaat al jaren en door de jaren heen zijn er vele berichten op geplaatst. Om het overzichtelijk te houden is er voor al mijn wandelingen nu een eigen weblog: Wandelweblog 'Over Wandelen Gesproken'.
Hier zijn tientallen routes te vinden en worden regelmatig nieuwe wandelreportages en -routes bijgeplaatst.

De aandacht op dit weblog zal steeds meer verschuiven naar het fietsen maar blijft als hoofdthema het fotograferen houden. Eén en ander in de vorm van zowel (natuur-)foto's, fotoreportages of fotoseries, met als voorbeelden:
Maandag Wasdag
Op een Bankje
De Postbode van..


De foto's en artikelen op deze site hebben het Copyright Truus Wijnen. Wilt u info over de foto's/artikelen of ze ergens voor gebruiken, neem dan svp contact met mij op.


vrijdag 21 januari 2011

Een wandeling in Duitsland, 9 km

(Info over startpunt e.d. van deze wandeling staat aan het eind van dit bericht,
klik op de foto's voor grotere afbeeldingen)

Ik was op pad in Duitsland.
Wandelen net over de grens bij Buurse. In het natuurgebiedje Schwattet Gatt.
Je kunt er diverse routes volgen. Het infobord doet vermoeden dat je gekleurde paaltjes kunt volgen. Maar dat is niet zo. Er staan her en der routenummers (A1 A2 enz.) op bomen. En af en toe een gekleurde stip op een paaltje.
Omdat ze op dit moment het bos aan het "renoveren" zijn, zijn diverse bomen weg en paden moeilijk begaanbaar. Het maakt het volgen van de van de bewegwijzering er niet makkelijker op.
Maar gelukkig. Er staat een routebeschrijving van een wandeling in dit gebied op papier.
Cor Langen is nl een weblog over Wandelen in Duitsland gestart. Hij heeft er nu zo'n 6 routes op staan. Eén van de routes gaat door het natuurgebied het Schwattet Gatt.
En met hem ben ik op pad geweest. Kon ik meteen eens kijken hoe hij de routebeschrijvingen had gemaakt.
"Vanaf het infobord vertrekt u in noordelijke richting" lees ik aan het begin van de routebeschrijving. Oei, laat ik nu mijn kompas niet bij me hebben :-). Tja, en de zon hoe zat dat daar ook al weer mee?  Hmmmm dat is niet handig. Die tekst wordt dus aangepast.
Daarna gaat het de goede kant op, rechtsaf bij een paaltje met een gele stip is ook te doen.








 Het zijn behoorlijke kale vlaktes waar we nu op lopen. We vangen veel wind maar ook ook veel zon. En die zon levert ons ook hele mooie beelden op.
We komen via een oversteek van een weiland bij het bos/natuurgebied aan. Tegen de bosrand lopen enkele reeën.
Midden in het natuurgebied liggen een aantal vennetjes. Het water staat hoog. En het is onduidelijk hoe sterkt het ijs op het water is. Het is dus spannend of je met droge voeten bij het bankje kunt komen.





Ik ga niet op het bankje zitten, bang voor natte voeten en ik vind het ook best wel koud zo in de schaduw.
Iets verderop ga ik in het zonnetje wat foto's van het mooie ven maken.
Zomers moet het hier ook erg mooi zijn; libelle's, waterlelies en waarschijnlijk ook wel adders.


Als we weer verder lopen zien we rechts op de boom dat we nog steeds de A-routes volgen. Helemaal goed. Want stel je voor dat je verdwaald in Köckelwick. Daar kun je niet mee thuiskomen.




We gaan weer richting bos. "Het mooie bospad rechts inlopen". Mooi is hier dat het geen geplaveid pad is. Omgewaaide bomen brengen wat avontuurlijks en het veengebied met onvoorspelbare waterpartijtjes werken daar aan mee.
Even verderop wordt gewerkt in het bos. Het zal er best mooier van worden maar nu is het toch wel erg modderig. Het pad is ook wat onduideliujk aan het worden.
Het wordt er alleen maar spannender door.




Het laatste gedeelte is weer goed begaanbaar. En als dan ook nog eens de zon zich van z'n mooiste kant laat zien zijn we helemaal tevreden.


Een kleine wijziging moet nog plaatsvinden in de routebeschrijving en dan kan het niet meer misgaan.
Een aanrader, deze wandeling! Vooral als je ietwat avontuurlijke paden kunt waarderen.




Verdere informatie  over de start van de wandeling zie kaartje.
De route is 8,5 km lang. Situatiekaartje/startpunt zie hieronder.


Startpunt route weergeven op een grotere kaart

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...